Zakłady ubezpieczeń sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z wymo- ami rozdziału 5 ustawy o rachunkowości.
Ze względu na szczególny charakter działalności tych jednostek zakres in- ormacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym zakładów ubezpieczeń ostał określony w załączniku nr 3 do ustawy o rachunkowości. Sprawozdanie finansowe składa się z:
– bilansu,
– technicznego rachunku ubezpieczeń majątkowych i osobowych lub technicznego rachunku ubezpieczeń na życie,
– ogólnego rachunku zysków i strat,
– zestawienia zmian w kapitale własnym,
– rachunku przepływów pieniężnych sporządzanego metodą bezpośrednią,
– dodatkowych informacji i objaśnień.
Jak wynika z powyższego zakłady ubezpieczeń zamiast „Rachunku zysków strat” sporządzają dwa sprawozdania: rachunek techniczny i ogólny, nato- iast rachunek przepływów pieniężnych mogą sporządzać tylko jedną metodą bezpośrednią.
Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń, kwartalne i roczne, dla potrzeb nadzoru ubezpieczeniowego
Zakres sprawozdawczości sporządzanej przez zakłady ubezpieczeń okre- a rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie asad sporządzania kwartalnych i rocznych sprawozdań finansowych przedsta- ianych organowi nadzoru przez zakłady ubezpieczeń, formy tych sprawozdań raz sposobu potwierdzania przez zarząd zgodności tych sprawozdań ze anem faktycznym (Dz. U. Nr 52, poz. 459),
Z rozporządzenia tego wynika obowiązek sporządzania przez zakłady bezpieczeń sprawozdań finansowych w pełnym zakresie określonym ustawą rachunkowości również za okresy kwartalne.
Leave a reply