Zakład ubezpieczeń będący jednostką dominującą, mającą siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
Zgodnie z § 50 rozporządzenia w sprawie zasad rachunkowości sprawozdanie skonsolidowane zakładu ubezpieczeń składa się z:
– 1) skonsolidowanego bilansu oraz pozycji pozabilansowych (z wyłączeniem informacji o środkach własnych, marginesie wypłacalności oraz pokryciu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych odpowiednimi aktywami),
– 2) skonsolidowanego technicznego rachunku ubezpieczeń,
– 3) skonsolidowanego ogólnego rachunku zysków i strat,
– 4) skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych,
– 5) zestawienia zmian w skonsolidowanym kapitale własnym,
– 6) informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Do rocznego sprawozdania skonsolidowanego dołącza się sprawozdanie z działalności obejmujące istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej grupy, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń, a w szczególności informacje o:
– zdarzeniach istotnie wpływających na działalność grupy, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu do dnia zatwierdzenia sprawozdania,
– przewidywanym rozwoju grupy,
– aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej.
Wzór sprawozdania skonsolidowanego
Jeżeli jednostka dominująca i jednostki od niej zależne i współzależne prowadzą działalności w obu działach ubezpieczeń w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym sporządza się odrębnie techniczny rachunek ubezpieczeń na życie oraz techniczny rachunek ubezpieczeń majątkowych i osobowych.
Wzór sprawozdania skonsolidowanego tworzy odpowiednio wzór sprawozdania finansowego określony w załączniku nr 3 do ustawy o rachunkowości, z następującymi zastrzeżeniami:
– 1) w sprawozdaniu finansowym, w bilansie, wyodrębnia się dodatkowe pozycje:
– w aktywach – „wartość firmy jednostek powiązanych”,
– w pasywach odpowiednio – „ujemna wartość firmy jednostek podporządkowanych”, „kapitał własny mniejszości”,
– w pozycji A pasywów „kapitał własny” odpowiednio – „różnice kursowe z przeliczenia”, „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”,
– 2) w technicznym rachunku wyników wyodrębnia się odpowiednio – przychody i koszty jednostek podporządkowanych, a w pozycji wynik techniczny odpowiednio „wynik techniczny jednostek podporządkowanych”,
– 3) w ogólnym rachunku wyników odpowiednio – przychody i koszty jednostek podporządkowanych, zaś w pozycji zysk / strata netto „zysk / strata” oraz wyodrębnia się dodatkowo pozycje „odpis wartości firmy jednostek podporządkowanych” oraz „odpis ujemnej wartości firmy jednostek podporządkowanych”, „zysk / strata z udziałów w jednostkach podporządkowanych wycenianych metodą praw własności” oraz „zysk / strata udziałowców (akcjonariuszy) mniejszościowych”,
– 4) w zestawieniu zmian w skonsolidowanym kapitale własnym odpowiednio pozycje „różnice kursowe z przeliczenia” oraz „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”.
Leave a reply