O zapisach na rachunkach bankowych jego właściciel jest informowany za pomocą wyciągu z rachunku. Przy każdej zmianie stanu rachunku przedsiębiorstwo otrzymuje wyciąg przedstawiający dokonane księgowania i wysokość salda na początek i koniec dnia. Do wyciągu bank dołącza dowody w postaci odcinków poleceń przelewu właściciela rachunku, odcinków przelewów otrzymanych, dowody wpłat gotówkowych własnych lub osób trzecich itp. W celu utrzymania zgodności między zapisami na rachunkach bankowych a własną księgowością, posiadacz rachunku powinien na podstawie nadesłanego wyciągu z rachunku uzgadniać bieżące saldo. Wyciągi wraz z załącznikami bank wysyła pocztą w dniu ich sporządzenia. Na pisemne życzenie klienta bank może wydawać wyciągi upoważnionym pracownikom przedsiębiorstwa.
Stosownie do prawa bankowego banki mają obowiązek przestrzegania tajemnicy obrotów i stanów rachunków bankowych. Dlatego wyciąg z rachunku jest jedyną formą informowania klienta wyjątkowo można uzyskać po uprzednim wylegitymowaniu się informację ustną. Informacji telefonicznych o stanie rachunku bank z reguły nie udziela. Poza przedstawicielami przedsiębiorstwa do otrzymania informacji o stanie rachunku uprawnione są władze sądowe i prokuratorskie.
Leave a reply